مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تاکید کرد: ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت می تواند موجب ارتقای سطح سلامت کشور و کاهش هزینه های نظام سلامت ‌شود.

نتیجه ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت چیست؟

به گزارش وبدا، دکتر نفیسه حسینی یکتا با تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز پزشک به ویژه پزشکان ارائه دهنده خدمات طب ایرانی، بر اهمیت پاسداشت و توسعه این میراث ارزشمند ایرانی تأکید کرد و گفت: طب ایرانی به عنوان یک مولفه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی با نگاهی پیشگیرانه به سلامتی، بر حفظ تعادل و تناسب در بدن و روان استوار است.

وی ادامه داد: طب ایرانی به جای تمرکز صرف بر بیماری، به دنبال ایجاد تعادل و هماهنگی در تمام ارکان بدن و روان است؛ کل نگر بودن طب ایرانی و نگاه پیشگیرانه بر اساس اصول شش گانه حفظ سلامتی، ویژگی مهم طب ایرانی است که می تواند به ارتقای سلامت و کیفیت زندگی انسان کمک ‌کند.

حسینی یکتا با اشاره به اسناد بالادستی کشور؛ از جمله بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت که به شناساندن، تبیین، ترویج و توسعه طب ایرانی اختصاص دارد؛ گفت: ادغام طب ایرانی در نظام سلامت می‌تواند یکی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های سیستم سلامت کشور ما باشد که بر شاخص های سلامت و اقتصاد آن موثر است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در حال قانون‌گذاری برای استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی و مکمل به منظور استفاده حداکثری از این ظرفیت و ارائه خدمات طب سنتی و مکمل در کنار طب رایج هستند، افزود: در کشور ما این قابلیت وجود دارد که یکی از پیشگامان ارائه خدمات طب سنتی و مکمل و طب تلفیقی در دنیا باشیم و می‌توانیم با استفاده از ظرفیت های طب ایرانی و توسعه صنعت گردشگری طب ایرانی به تمام کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه، در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و درمانی، خدمات ارائه کنیم.

وی به برخی اقدامات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۹ سلامتکده دولتی و ۲۷ سلامتکده خصوصی در کشور فعالیت می‌کنند.

حسینی یکتا، سلامتکده‌های آموزشی-پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی فسا، البرز، اصفهان و تبریز را از جمله سلامتکده‌هایی عنوان کرد که در سال‌های اخیر افتتاح شده‌اند و افزود: چند سلامتکده دیگر نیز آماده افتتاح است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص بهره‌مندی از طب سنتی و گیاهان دارویی و مشکلات پیش رو جهت تحقق اسناد بالادستی این حوزه؛ تاکید کرد: اگرچه اکنون به نظر می‌رسد در نقطه بسیار بهتری نسبت به سال های قبل هستیم اما لازم است قطار توسعه منطقی، روشمند و عالمانه طب سنتی با سرعت بیشتر و با موانع کمتری رو به جلو حرکت کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود، شاهد ارتقای سطح سلامت جامعه با رویکرد پیشگیری محوری باشیم که در این راستا لازم است طب ایرانی به عنوان یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد ایران با رویکردی منطقی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.